Възраждане срещу концесията на Летище София


По време на вчерашните заключителни обсъждания на Закона за държавния бюджет за 2018 г., Народното събрание прие изключително съмнителен текст, съдържащ се в чл. 94, според който: “За приходите от еднократното концесионно плащане по договора за концесия на “Гражданско летище за обществено ползване София” разпоредбата на чл. 11, ал. 1, т. 3 от Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система не се прилага”.
Това предложение на управляващата тройна коалиция – ГЕРБ, Обединени патриоти и партия Воля на Веселин Марешки, породи дискусии в пленарна зала, но никой не обърна внимание на основното, което имплицитно се съдържа в цитираната норма от закона и не зададе адекватните в тази ситуация въпроси. А те са именно:
1. Защо в Закона за държавния бюджет за 2018 г. се съдържа текст, предвиждащ разходване на средства от концесионни такси за „Летище София“, докато това предприятие е все още държавно и няма дори стартирала процедура за отдаването му на концесия;
2. Не говори ли това за предрешени концесионни процедури, предварително избрани концесионери и корупционни практики;
3. Защо въобще ще се отдава на концесия държавно предприятие със 100 милиона годишна печалба и същевременно обект от националната ни сигурност.
В смисъла на гореизложеното, Възраждане се обявява категорично против всякакви бъдещи опити на управляващите да отдадат „Летище София“ на концесия, тъй като считаме това за ощетяващо държавния и обществен интерес и грубо посегателство върху националната ни сигурност.
Според нас на концесии следва да бъдат отдавани само активи, които не са в достатъчна степен разработени и рентабилни и които държавата не може да експлоатира пълноценно, поради необходимостта от прекомерна инвестиция на публичен финансов ресурс или липса на технологии, но в конкретния случай, налице не е нито една от тези две хипотези. Напротив – „Летище София“ е държавно предприятие в отлично финансово здраве, с около 100 милиона лева приход на годишна база и същевременно ключов инфраструктурен обект от значение за цялата ни икономика.
На този фон, звучат направо комично бодрите изявления на транспортния министър Ивайло Московски, че държавата щяла да спечели между 1 и 1.2 милиарда лева от концесионни такси в следващите 35 години, вследствие на евентуалното отдаване на „Летище София“ на концесия, защото елементарната аритметика разбива на пух и прах демагогията на управляващите. Просто цитираната сума трябва да се раздели на 35 години, какъвто е максималният концесионен срок и крайният резултат прави по около 35 милиона лева на година. Тази сума, на фона на 100-те милиона годишна печалба сега, си е направо основание за присъда и означава ни повече, ни по-малко, че държавата си търси някой частен субект, на когото да подари едни 70 милиона лева годишно.
Не по-малко срамен е факта, че в подготовката на тази престъпна сделка, участват и така наречените Обединени патриоти, които преди последните парламентарни избори се клеха, че ако влязат в управлението ще развалят де що видят приватизационна и концесионна сделка, която ощетява националния интерес (като например ЧЕЗ, ЕВН, Дънди Прешъс и други), но вече половин година, откакто са реалнo в изпълнителната власт, не са развалили нито една.
Дотук говорихме само за негативните стопански ефекти от евентуалното концесиониране на най-големия аеропорт в страната. Аргументите ни срещу тази концесия от гледна точка на националната сигурност обаче, са не по-малко важни. Считаме, че да отдадеш най-голямото си летище, през което минава огромна част от трафика на оръжия, наркотици и хора от и за Европа на частен субект (най-вероятно чуждестранен), граничи с престъпно безумие и открито посегателство срещу сигурността на българските граждани. Това прави самият обект много по-достъпен, както за структурите на международната организирана престъпност, така и за потенциални терористични атаки. Това ли е представата на управляващата шайка за стабилност и просперитет?
Ние от Възраждане категорично заявяваме, че не сме съгласни с предстоящата престъпна концесия на „Летище София“ и декларираме публично и официално своя политически ангажимент да развалим тази сделка, когато имаме достатъчно голямо парламентарно мнозинство и собствен кабинет. Но, докато това се случи, ще следим събитията и ще направим всичко възможно, всеки един потенциален кандидат-концесионер да разбере за нашите намерения и да се откаже навреме от грабителските си планове!

споделяне в социални мрежи